Rozwój technologii AI, które umożliwiają realistyczne odtwarzanie ludzkich głosów, otwiera nowe możliwości dla twórców gier. Czy jednak za te korzyści nie płacimy zbyt wysoką ceną? Postęp technologiczny stawia pytania o etykę i prawa aktorów oraz muzyków, których głosy są naśladowane.
Rozwój Gry Wideo za Sprawą AI
Kiedy w 2013 roku rozwijano epicką grę open-world na PlayStation 4 – Red Dead Redemption 2, zarejestrowanie 500 000 linii dialogu przez 700 aktorów głosowych zajęło 2200 dni. To osiągnięcie, które niemal niemożliwe do powtórzenia dla innych studiów, szczególnie tych mniejszych niż Rockstar Games.
Jednak dzięki postępowi w dziedzinie sztucznej inteligencji, coraz łatwiej jest odtwarzać ludzkie głosy, tworzyć zautomatyzowane odpowiedzi w czasie rzeczywistym, niemal nieograniczone opcje dialogowe i mowę dostosowaną do unikalnych preferencji użytkownika. Ale technologia ta rodzi pytania dotyczące etyki syntezowania głosów.
AI a Etyka
Australijski deweloper oprogramowania, Replica Studios, w 2019 roku wprowadził platformę syntezatora głosu dla deweloperów gier. Ta technologia została wykorzystana przez australijskie studio PlaySide Studios w ich grze Age of Darkness: Final Stand.
„Chcielibyśmy, aby setki, jeśli nie tysiące innych studiów mogły marzyć o tworzeniu gier takich jak [Red Dead Redemption 2], bo wszyscy tego pragną” – mówi Shreyas Nivas, dyrektor generalny Replica Studios.
Nagrywanie każdej linii dialogu indywidualnie jest „niezwykle nieefektywne zarówno pod względem kosztów, jak i czasu, a do tego potrzebne są ogromne zespoły” – dodaje Nivas.
Replica licencjonowała głosy 120 aktorów do wykorzystania w grach wideo, które są w stanie wyprodukować nawet do 1000 różnych tonów głosu.
Kierunek Rozwoju i Kontrowersje
Nivas widzi w syntezowaniu głosów za pomocą AI przyszłość, ale jak w przypadku wielu postępów AI, praktyka ta jest pełna etycznych dylematów.
Istnieją obecnie darmowe narzędzia do syntezowania głosu online, które można używać do naśladowania głosów znanych osób czy postaci z filmów i telewizji – często bez zgody tych artystów.
Również tego miesiąca Bloomberg informował, że niektórzy aktorzy głosowi byli „zszokowani”, odkrywając, że ich głosy są używane w treściach, w których nie brali udziału. Później okazało się, że warunki ich umów były na tyle szerokie, że obejmowały takie zastosowania.
W Japonii wcześniej w tym miesiącu, Japan Performing Arts Workers’ Association zorganizowało konferencję prasową, podnosząc obawy dotyczące wpływu AI na dubbing i muzykę. Grupa, która rzekomo ma około 52 000 członków, wezwała do wprowadzenia ustawodawstwa chroniącego ich miejsca pracy.
AI w Służbie Aktorom?
Nivas twierdzi, że model licencyjny, który wykorzystuje Replica, pozwala aktorom na dalsze zarabianie z wykorzystania ich głosów, nawet gdy nie są w studiu nagraniowym.
„Wiele rzeczy trzeba zrobić dobrze, ale staramy się budować to w taki sposób, aby zabrać aktorów głosowych w podróż z nami. Staramy się być jak najbardziej przejrzystymi w procesie.”
Nivas twierdzi, że większe firmy produkujące gry wideo prawdopodobnie nadal będą zatrudniać znane osobistości, takie jak Troy Baker, który podkłada głos Joelowi Millerowi w The Last of Us, ale AI umożliwi mniejszym studiom gier łatwiejszy dostęp do głosów – i da więcej pracy aktorom na początku kariery.
Kontrola nad Wykorzystaniem Głosów
Firma wprowadziła również polityki moderacji treści dotyczące wykorzystania głosów w oszustwach lub nielegalnej treści. Nivas przyznaje, że nadal jest to proces uczenia się, jak przyspiesza AI, ale wierzy, że przyspieszenie powinno kontynuować.
„Wiele z tego, czego nie znamy wyniku, ale najlepsze, co możemy zrobić, to być ostrożnymi, jak idziemy naprzód. Ale nadal idziemy naprzód.”
AI i Przyszłość Sztuki
Kanadyjska piosenkarka Grimes w zeszłym miesiącu zaprosiła ludzi do tworzenia nowych piosenek, wykorzystując jej głos zsyntezowany z AI, i powiedziała, że podzieli się tantiemami po połowie.
Wczesniej w tym tygodniu napisała na Twitterze, że stresuje ją, że ludzie „zaczynają tworzyć konkurencyjnie (lub może lepsze??) piosenki brzmiące jak Grimes, niż ja”.
„Ale to jest też najbardziej cudownie poetycki sposób, aby umrzeć i odrodzić się w innej karierze.”
Podsumowując
Synteza głosu AI staje się coraz bardziej obecna w przemyśle gier, ułatwiając tworzenie realizmu i różnorodności dialogów. Jednak technologia ta budzi również pytania dotyczące etyki i praw aktorów podkładających głos. Pomimo postępów, istnieje wiele nieznanych wyników związanych z przyspieszeniem AI. Organizacje związane z branżą, takie jak Japońskie Stowarzyszenie Pracowników Sztuki Widowiskowej, wyrażają obawy dotyczące wpływu AI na aktorstwo głosowe i muzykę, apelując o ustawodawstwo chroniące ich prawa i miejsca pracy.