AI w przemyśle Artykuły

Samochody autonomiczne z termowizją dzięki AI

Samochody autonomiczne z termowizją dzięki AI

Samochody autonomiczne mają trudności z rozróżnianiem obiektów w ciemności lub deszczu. Mogą mylić pieszego z kartonowym wizerunkiem osoby. System oparty na AI, który identyfikuje obiekty na podstawie ich emisji cieplnej, może poprawić bezpieczeństwo samochodów autonomicznych w różnych warunkach.

Jak działają samochody autonomiczne?

Samochody autonomiczne korzystają z zaawansowanych systemów czujników, kamer i radarów, aby skanować otoczenie. Dzięki technologii AI, przetwarzają zebrane dane w czasie rzeczywistym, umożliwiając pojazdowi samodzielne podejmowanie decyzji dotyczących kierunku, prędkości i manewrów. Współpracując z mapami cyfrowymi i systemami nawigacji, samochody te są w stanie bezpiecznie poruszać się po drogach, unikając przeszkód i dostosowując się do warunków ruchu.

Czym jest termowizja?

Termowizja to technologia umożliwiająca wykrywanie obiektów na podstawie ich emisji cieplnej. Kamery termowizyjne rejestrują różnice temperatur między obiektami, przekształcając je w obrazy, które ukazują ciepłe obiekty na tle chłodniejszego otoczenia. Dzięki temu możliwe jest „widzenie” w ciemnościach, we mgle czy dymie, gdzie tradycyjne kamery oparte na świetle widzialnym nie są skuteczne. Termowizja jest często stosowana w wojsku, ratownictwie i monitoringu bezpieczeństwa.

Jak działa system HADAR?

Zubin Jacob z Purdue University opracował system HADAR. Uczył AI rozpoznawania temperatury, sygnatury energetycznej i tekstury obiektów na termicznych zdjęciach. Aby wyszkolić AI, naukowcy używali zaawansowanych kamer termowizyjnych i czujników w nocy. Stworzyli też komputerową symulację środowiska zewnętrznego dla dodatkowego treningu AI. HADAR rozpoznaje obiekty z dokładnością 10 razy większą niż tradycyjne technologie noktowizyjne. Wydajność nocna jest równa wydajności dziennej tradycyjnych systemów.

HADAR – wdrożenie w samochodach autonomicznych

Chociaż HADAR jest obiecujący, wdrożenie w samochodach autonomicznych jest jeszcze odległe. Kosztowne i duże kamery muszą być mniejsze i tańsze. Proces zbierania danych musi być również szybszy.

Mimo wyzwań, HADAR może być cennym dodatkiem do istniejących kamer w samochodach autonomicznych. Może również znaleźć zastosowanie w monitorowaniu dzikiej przyrody czy w biomedycynie.

Zastosowanie termowizji w samochodach autonomicznych może znacząco poprawić ich bezpieczeństwo, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych lub w nocy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *