AI w marketingu Artykuły

PUTINYOURVOTE czyli jak Putin zmobilizował Szwajcarów do głosowania w referendum

Kampania PUTINYOURVOTE

Swój wkład w to przedsięwzięcie miał także Andrzej Dragan – polski profesor fizyki oraz uznany fotograf. Współtworzył bowiem kampanię PUTINYOURVOTE.

Kampania PUTINYOURVOTE

Wizerunek Putina, który wygenerowano przy użyciu AI, był częścią kampanii skierowanej do obywateli Szwajcarii. Miała ona zachęcić ich do głosowania nad ustawą klimatyczną. Jej głównym celem jest odejście państwa od importu rosyjskiej ropy i gazu. Alternatywą dla paliw kopalnych mają być odnawialne źrodła energii.

W referendum, które miało miejsce 18 czerwca, Szwajcarzy wyrazili swoje poparcie dla nowej ustawy klimatycznej. 59,1% Szwajcarów i Szwajcarek głosowało za osiągnięciem neutralności pod względem emisji gazów cieplarnianych oraz stopniowe odejście od paliw kopalnych na rzecz zielonych źródeł energii do 2050 roku.

Kampanię PUTINYOURVOTE zrealizował MELT na zlecenie myclimate (organizacji non-profit zajmującej się ochroną klimatu). Znany z niekonwencjonalnego podejścia do fotografii prof. Andrzej Dragan został reżyserem i postproducentem kampanii. Głównym konceptem kampanii PUTINYOURVOICE był stworzony przy pomocy sztucznej inteligencji Wladimir Putin połykający (i dławiący sie nimi) karty referendalne. Działania reklamowe obejmowały instalację wideo, którą zaprezentowano w trzech różnych lokalizacjach – na dworcach w Zurychu, Genewie i Bernie – na ekranach cyfrowych.

Kampania PUTINYOURVOICE stworzona na zlecenie myclimate

Kampania wywołała reakcję prasy, jak również znaczących polityków, którzy chętnie udostępniali kampanię na swoich kanałach w mediach społecznościowych​.

Wkład Andrzeja Dragana

Andrzej Dragan to polski fizyk teoretyk i artysta. Posiada tytuł profesora nauk fizycznych, a jego specjalnościami są fizyka teoretyczna, optyka kwantowa oraz fizyka atomowa. Studiował na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie w 2006 roku uzyskał doktorat z fizyki teoretycznej, a w 2014 roku habilitację w zakresie relatywistycznej teorii informacji kwantowej. W 2023 roku uzyskał tytuł profesora. Oprócz swoich osiągnięć naukowych, Andrzej Dragan jest także artystą: fotografem, kompozytorem oraz twórcą filmowym. Za swoje prace niejednokrotnie zdobywał również liczne nagrody krajowe i międzynarodowe.

W kampanii PUTINYOURVOTE odpowiadał za reżyserię i postprodukcję. Co więcej, na potrzeby tworzonego video specjalnie wytrenowano „spersonalizowaną” sieć AI.

Profesor Andrzej Dragan dał się poznać szerszej publiczności także z licznych wywiadów i wypowiedzi na temat fizyki oraz sztucznej inteligencji.

Nagrody w konkursie KTR za kampanię PUTINYOURVOTE

Kilka dni temu kampania PUTINYOURVOICE współtworzona przez Andrzeja Dragana została doceniona i nagrodzona w konkursie KTR. Projekt zdobył jedną złotą (kategoria Design) i dwie srebrne nagrody (kategorie: Communications i Technology).

Nietuzinkowa kampania

Bezsprzecznie kampanii PUTINYOURVOICE nie można odmówić kreatywności. Trudno byłoby też powiedzieć, że nie zapada w pamięć. Wykorzystanie sztucznej inteligencji zaoowocowało niezwykle realistycznym odwzorowaniem Putina, który jak nikt inny wzbudza w odbiorcach to, co kluczowe w każdej kampanii reklamowej – emocje. Nie wiemy, na ile prezentowana instalacja przyczyniła sie do poparcia dla ustawy klimatycznej, ale z całą pewnością przyciągnęła uwagę mieszkańców Szwajcarii.

Nie sposób pominąć także polskiego akcentu w tej inicjatywie. Brawa dla profesora Andrzeja Dragana!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *