Polscy studenci nieprzygotowani do pracy z AI – wyniki badania ABB „Inżynierowie 4.0”
Sztuczna inteligencja (AI) odgrywa coraz dużą rolę w różnych sektorach gospodarki. Od przemysłu, przez medycynę, aż po edukację – AI staje się kluczowym narzędziem wspierającym innowacje i efektywność. Jednak najnowsze badanie przeprowadzone przez ABB, zatytułowane „Inżynierowie 4.0”, ujawnia, że polscy studenci kierunków inżynierskich nie są w pełni przygotowani do pracy z AI. Badanie to, obejmujące 700 studentów z polskich uczelni technicznych, wskazuje na poważne luki w edukacji związanej z nowoczesnymi technologiami. Tylko 40% studentów zdobywa podstawową wiedzę z zakresu AI na uczelniach, co rodzi obawy o przyszłą konkurencyjność polskich inżynierów na globalnym rynku pracy. Ponadto, ponad połowa respondentów wyraziła chęć poznania podstaw AI, jednak 60% z nich zauważa znaczną lukę między swoimi oczekiwaniami a ofertą edukacyjną uczelni. Studenci wskazują na niewystarczający dostęp do nowoczesnych technologii, co utrudnia im zdobywanie praktycznych umiejętności.
Kluczowe wyniki badania
Badanie objęło 700 studentów polskich uczelni technicznych. Wyniki pokazują, że tylko 40% studentów zdobywa podstawową wiedzę z zakresu AI na uczelniach. Ponad połowa respondentów wyraziła chęć poznania podstaw AI, jednak 60% z nich zauważa lukę między swoimi oczekiwaniami a ofertą edukacyjną uczelni. Studenci wskazują na niewystarczający dostęp do nowoczesnych technologii, co utrudnia im zdobywanie praktycznych umiejętności.
Wyzwania edukacyjne
Jednym z głównych wyzwań, przed którymi stoją polskie uczelnie, jest dostosowanie programów nauczania do dynamicznie zmieniających się potrzeb rynku pracy. Badanie ABB podkreśla, że dla ponad trzech czwartych respondentów kluczowa jest elastyczność i otwartość na nowe pomysły. Rozwój kompetencji związanych z wykorzystaniem narzędzi opartych o AI może być kluczowy dla osób, które chcą utrzymać się na rynku pracy.
Uczelnie kładące nacisk na AI
W Polsce coraz więcej uczelni technicznych i uniwersytetów wprowadza kierunki i specjalizacje związane ze sztuczną inteligencją. Do czołowych uczelni oferujących takie programy należą:
- Politechnika Warszawska – oferuje specjalizacje z zakresu AI w ramach kierunku informatyka.
- Uniwersytet Warszawski – prowadzi studia magisterskie z zakresu Machine Learning.
- Politechnika Poznańska – oferuje kierunek sztuczna inteligencja na poziomie licencjackim.
- Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie – prowadzi studia licencjackie i magisterskie z zakresu AI w biznesie.
- Politechnika Wrocławska – oferuje specjalizacje z zakresu sztucznej inteligencji i data science
Przyszłość rynku pracy
Wyniki badania wskazują na konieczność wprowadzenia zmian w systemie edukacji, aby lepiej przygotować studentów do pracy z nowoczesnymi technologiami. W dobie Przemysłu 4.0, umiejętność korzystania z AI staje się nie tylko atutem, ale wręcz koniecznością. Pracodawcy coraz częściej poszukują specjalistów, którzy potrafią efektywnie wykorzystywać narzędzia AI w codziennej pracy.
Aby sprostać wyzwaniom przyszłości, polskie uczelnie muszą zintensyfikować swoje działania w zakresie edukacji związanej z AI. Kluczowe jest wprowadzenie nowoczesnych technologii do programów nauczania, co pozwoli studentom na zdobycie aktualnej wiedzy i umiejętności niezbędnych na współczesnym rynku pracy. Uczelnie powinny również zapewnić studentom dostęp do praktycznych narzędzi i laboratoriów, gdzie będą mogli eksperymentować z AI i rozwijać swoje kompetencje w rzeczywistych warunkach.
Ponadto, konieczne jest nawiązanie współpracy z przemysłem i firmami technologicznymi, aby studenci mieli możliwość uczestniczenia w stażach i projektach badawczych, które pozwolą im na zdobycie praktycznego doświadczenia. Taka współpraca może również pomóc w aktualizacji programów nauczania, aby lepiej odpowiadały one na potrzeby rynku pracy.
Ważnym elementem jest także rozwijanie umiejętności miękkich, takich jak krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów i praca zespołowa, które są niezbędne w pracy z zaawansowanymi technologiami. Uczelnie powinny również promować interdyscyplinarne podejście do nauki, łącząc wiedzę z różnych dziedzin, aby studenci mogli lepiej zrozumieć i wykorzystać potencjał AI.
Wprowadzenie tych zmian może znacząco poprawić przygotowanie polskich studentów do pracy w dynamicznie rozwijającym się sektorze technologicznym. Dzięki temu będą oni lepiej przygotowani do sprostania wyzwaniom przyszłości i będą mogli aktywnie uczestniczyć w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji.