Aktualności

AI i nowe algorytmy graficzne od NVIDIA. Grafika komputerowa niespotykanej jakości

nvidia render

Na konferencji SIGGRAPH, NVIDIA ogłosiła kilka przełomowych innowacji. NVIDIA zaprezentowała zaawansowane techniki śledzenia promieni, nowe narzędzia do tworzenia realistycznych animacji i symulacji, a także rozwiązania zwiększające efektywność energetyczną obliczeń. Ogłoszono również integrację AI w wielu branżach oraz rozwój cyfrowych asystentów i agentów, które mają wspierać produktywność i kreatywność.

Renderowanie i śledzenie promieni

Renderowanie, czyli proces generowania obrazu z modelu, jest fundamentem grafiki komputerowej. Tradycyjnie, śledzenie promieni (ray tracing) było stosowane do symulacji zachowania światła w scenach 3D. Ta technika polega na śledzeniu ścieżki światła, które wychodzi od źródła, odbija się od obiektów i w końcu trafia do wirtualnej kamery. Śledzenie promieni jest znane ze swojej zdolności do tworzenia realistycznych efektów świetlnych, takich jak cienie, odbicia i refrakcje. Jednak tradycyjne metody śledzenia promieni mają swoje ograniczenia, szczególnie w kontekście dyfrakcji.

Światło nie porusza się wyłącznie po linii prostej jak piłeczka; jest również falą, która podlega własnościom falowym takim jak interferencja i dyfrakcja. Interferencja to zjawisko, w którym fale nakładają się na siebie, tworząc wzorce wzmocnień i osłabień, podczas gdy dyfrakcja to rozprzestrzenianie się fal po przejściu przez krawędzie obiektów. Tradycyjne algorytmy śledzenia promieni zazwyczaj nie uwzględniają tych falowych właściwości światła, co ogranicza ich precyzję w symulowaniu rzeczywistych scen.

Nowy algorytm NVIDIA przełamuje te bariery, wprowadzając modelowanie dyfrakcji do śledzenia promieni. Dzięki temu, grafika komputerowa może teraz bardziej dokładnie odwzorowywać zjawiska fizyczne, przechodząc z klasycznego poziomu fizyki na bardziej zaawansowany poziom fizyki kwantowej. To przejście oznacza, że symulacje świetlne w grafice komputerowej stają się coraz bardziej realistyczne, uwzględniając zjawiska, które były wcześniej pomijane lub uproszczone.

Nowatorski algorytm NVIDIA

NVIDIA zaprezentowała algorytm Free-Space Diffraction BSDF, który jest nie tylko wysoce precyzyjny, ale także tysiące razy bardziej efektywny niż obecnie stosowane metody. Jest to pierwszy model, który może symulować dyfrakcję w skomplikowanych geometrycznie scenach. Dodatkowym atutem nowego algorytmu jest możliwość przyspieszenia obliczeń za pomocą śledzenia promieni na GPU.

Proces obliczeniowy

NVIDIA opisuje swoje podejście w następujący sposób: analizują powierzchnię w punkcie przecięcia promienia z obiektem, aby sprawdzić, czy znajduje się on blisko krawędzi obiektu. Jeśli nie, dyfrakcja jest minimalna i może zostać pominięta. Jeśli promień znajduje się blisko krawędzi, obliczany jest rozkład energii dyfrakcyjnej. Przy użyciu metody Monte Carlo, próbkują pojedynczy promień przenoszący energię dyfrakcyjną i śledzą go od punktu przejścia przez otwór.

Prezentacja rozproszenia fali świetlnej. Źródło https://ssteinberg.xyz/2024/04/05/free_space_diffractions_bsdf/

Praktyczne zastosowanie

Podczas prezentacji NVIDIA zaprezentowała symulację propagacji fal radiowych z anteny umieszczonej na szczycie budynku. Przykład ten pokazuje, jak ważne jest uwzględnienie dyfrakcji przy dłuższych długościach fal. Porównanie rozkładu energii uzyskanego za pomocą nowej metody (pokazane na górnym obrazie) z rozkładem, który pomija dyfrakcję (dolny lewy obraz), wyraźnie pokazuje, że nowe podejście jest znacznie bardziej precyzyjne. Błąd na dolnym prawym obrazie ilustruje różnicę w dokładności między obiema metodami.

Dzięki tej innowacji, NVIDIA po raz kolejny pokazała, że jest liderem w dziedzinie technologii obliczeniowej, wprowadzając rozwiązania, które mogą zrewolucjonizować sposób, w jaki symulujemy i modelujemy fale w różnych dziedzinach nauki i techniki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *