Aktualności

Islandia we współpracy z Anthropic uruchamia ogólnokrajowy pilotaż użycia AI w edukacji

Nowoczesna klasa w szkole, uczniowe w ławkach, nauczyciel pokazuj coś na cyfrowej tablicy

Islandia ogłosiła rozpoczęcie ogólnokrajowego pilotażu wykorzystania sztucznej inteligencji w szkołach. Będzie to jeden z pierwszych tego typu projektów na świecie. Partnerem technologicznym inicjatywy została firma Anthropic, twórca zaawansowanego modelu językowego Claude.

AI jako wsparcie w edukacji?

Celem programu jest sprawdzenie, jak narzędzia oparte na AI mogą wspierać nauczycieli, uczniów oraz instytucje edukacyjne. Pilotaż ma objąć szkoły w różnych regionach kraju. Ponadto ma on dostarczyć danych niezbędnych do stworzenia długofalowej strategii wdrażania sztucznej inteligencji w systemie edukacji publicznej. Dzięki współpracy z Anthropic kraj chce zbudować model edukacji, w którym AI stanie się mocnym wsparciem nauczyciela.

Cele projektu

Pilotażowy program ma na celu przetestowanie praktycznych zastosowań sztucznej inteligencji w różnych aspektach edukacji takich jak: nauczanie, przygotowywanie materiałów dydaktycznych czy administracja. Rząd Islandii i Anthropic podkreślają, że nie chodzi o zastąpienie nauczycieli, lecz o wzmocnienie ich roli poprzez inteligentne narzędzia wspomagające.

Wsparcie dla nauczycieli

AI ma pomóc w opracowywaniu planów lekcji, tworzeniu materiałów dostosowanych do poziomu uczniów, a także w ocenianiu. Dzięki modelowi Claude nauczyciele zyskają asystenta, który może generować pomysły, przykłady ćwiczeń czy nawet tłumaczyć złożone pojęcia w przystępny sposób.

Personalizacja nauki dla uczniów

Jednym z kluczowych celów projektu jest personalizacja procesu nauczania. AI ma analizować potrzeby i postępy uczniów, by proponować im materiały dostosowane do indywidualnego tempa pracy i stylu uczenia się.

Optymalizacja procesów administracyjnych

W ramach pilotażu testowane będą również rozwiązania usprawniające komunikację i zarządzanie w szkołach. Mowa tu między innymi o automatyzacji dokumentacji, generowaniu raportów i analiz danych o postępach uczniów.

Islandzki resort edukacji zapowiada, że program posłuży do zebrania danych, które pozwolą określić najlepsze praktyki wdrażania AI w systemie szkolnictwa publicznego. To także okazja do przetestowania ram etycznych i zasad bezpieczeństwa niezbędnych przy pracy z danymi uczniów.

Rola Anthropic i modelu Claude

Do przeprowadzenia islandzkiego pilotażu posłuży Claude czyli zaawansowany model językowy opracowany przez firmę Anthropic. Tenże twórca modeli AI znany jest z podejścia do sztucznej inteligencji opartego na zasadach bezpieczeństwa, przejrzystości i odpowiedzialności. To właśnie te wartości przekonały rząd Islandii do wyboru amerykańskiego partnera technologicznego.

Anthropic, współpracując z islandzkim Ministerstwem Edukacji, dostarcza zarówno infrastrukturę technologiczną, jak i wsparcie eksperckie w zakresie integracji AI z praktyką szkolną. Firma ma również pomóc w przygotowaniu nauczycieli do pracy z nowymi narzędziami.

Dlaczego Claude?

Model Claude został zaprojektowany z myślą o „pomocnej i bezpiecznej” sztucznej inteligencji. Wyróżnia się tzw. podejściem constitutional AI, w którym zasady etyczne są wbudowane w sam proces trenowania modelu.

Dzięki temu Claude może być używany w edukacji w sposób zgodny z wartościami i zasadami ochrony prywatności. Islandzki projekt przewiduje m.in. ograniczony dostęp do danych uczniów, brak komercyjnego przetwarzania informacji oraz transparentność w zakresie sposobu działania narzędzi.

Bezpieczeństwo i etyka w praktyce

Anthropic zobowiązał się do ścisłej współpracy z islandzkimi instytucjami w zakresie audytu bezpieczeństwa, testowania modeli i konsultacji społecznych. Celem jest stworzenie ram, które pozwolą wdrażać AI w edukacji bez ryzyka nadużyć.

Islandzki kontekst edukacyjny

Islandia od lat uchodzi za jeden z najbardziej postępowych krajów w dziedzinie cyfryzacji i edukacji. Mały, dobrze zorganizowany system szkolnictwa, wysoki poziom kompetencji cyfrowych społeczeństwa oraz otwartość na innowacje sprawiają, że kraj ten stanowi idealne środowisko do testowania nowych technologii.

Nowoczesna edukacja jako priorytet państwa

Transformacja cyfrowa edukacji jest jednym z filarów islandzkiej strategii rozwoju społecznego. Już przed pandemią władze inwestowały w cyfrowe podręczniki, nauczanie zdalne i platformy edukacyjne, które łączą nauczycieli z uczniami niezależnie od miejsca zamieszkania. Program z Anthropic wpisuje się więc w szerszy trend budowy elastycznego, nowoczesnego systemu kształcenia opartego na kompetencjach przyszłości.

AI w służbie języka i kultury

Szczególnie istotnym aspektem projektu jest ochrona i rozwój języka islandzkiego. Włączenie AI do edukacji wiąże się z potrzebą tworzenia modeli językowych, które rozumieją i generują treści w języku narodowym. Ma to bowiem ogromne znaczenie dla jego zachowania w epoce dominacji angielszczyzny. Anthropic współpracuje z lokalnymi instytucjami nad dopracowaniem modelu Claude tak, aby potrafił skutecznie wspierać naukę w języku islandzkim i uwzględniał lokalny kontekst kulturowy.

Eksperyment z globalnym potencjałem

Dzięki swojej skali i strukturze Islandia może szybko testować i wdrażać innowacje, które w większych krajach wymagałyby lat przygotowań. Pilotaż z Anthropic ma więc nie tylko znaczenie lokalne. Jest to również eksperyment, z którego wnioski mogą stać się inspiracją dla innych państw poszukujących bezpiecznych modeli integracji AI z edukacją publiczną.

1 Komentarz

  • Mariusz 6 listopada, 2025

    To może tędy, p. Ministro?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *