Artykuły

10 kluczowych punktów Raportu AI Index 2023

Wykresy na kartce papieru, obok lupa i notes oraz pisaki

Raport AI Index 2023 powstał z inicjatywy Uniwersytetu Stanforda. Dostarcza kompleksowej analizy postępów w dziedzinie sztucznej inteligencji (AI). Uniwersytet przy tworzeniu raportu współpracując z wieloma organizacjami z dziedziny sztucznej inteligencji. W tym roku raport wyróżnia się większą ilością danych i analiz, co związane jest z dynamicznym rozwojem branży. Poniżej znajdziesz kluczowe informacje z tego raportu.

10 kluczowych punktów Raportu AI Index

1. Przemysł wyprzedza naukę

Do roku 2014 większość znaczących modeli uczenia maszynowego była tworzona przez środowiska akademickie. Od tego czasu przemysł przejął inicjatywę. W 2022 roku istniało 32 znaczące modele uczenia maszynowego wyprodukowane przez przemysł w porównaniu do zaledwie trzech pochodzących z akademii. Budowa najnowocześniejszych systemów AI coraz częściej wymaga dużej ilości danych, mocy obliczeniowej i środków finansowych. Zasoby te sektor przemysłowy posiada w większym stopniu niż organizacje akademickie.

2. Wydajność systemów AI nie przyrasta wcale wykładniczo

AI nadal osiąga wyniki na imponującym poziomie, ale roczne ulepszenia wydajności systemów według wielu wskaźników są marginalne.

3. AI pomaga ale i szkodzi środowisku

Nowe badania sugerują, że systemy AI mogą mieć poważny wpływ na środowisko. Zgodnie z badaniami, sesja treningowa BLOOM emitowała 25 razy więcej CO2 niż pojedynczy pasażer lecący z Nowego Jorku do San Francisco. Mimo to, nowe modele uczenia pokazują, że systemy AI mogą być wykorzystywane do optymalizacji zużycia energii.

4. Najlepszy nowy naukowiec na świecie… AI?

Modele AI zaczynają szybko przyspieszać postęp naukowy. Tylko w 2022 roku były wykorzystywane do wspierania fuzji wodorowej, poprawy efektywności manipulacji macierzami oraz generowania nowych przeciwciał.

5. Liczba incydentów związanych z nadużyciem AI szybko rośnie

Baza danych AIAAIC śledzi incydenty związane z nieetycznym wykorzystaniem AI. Według jej danych liczba incydentów związanych z AI wzrosła 26 razy od 2012 roku. Jeden ze znaczących incydentów w 2022 roku to deepfake wideo poddającego się ukraińskiego prezydenta. Ten wzrost jest dowodem zarówno na większe wykorzystanie technologii AI, jak i na świadomość możliwości jej nadużycia.

6. Zapotrzebowanie na zawodowe umiejętności związane z AI rośnie praktycznie we wszystkich sektorach przemysłowych w Ameryce

We wszystkich sektorach w USA, dla których są dostępne dane (z wyjątkiem rolnictwa, leśnictwa, rybołówstwa i łowiectwa), średnia liczba ogłoszeń o pracę związanych z AI wzrosła z 1,7% w 2021 roku do 1,9% w 2022 roku. Pracodawcy w Stanach Zjednoczonych coraz częściej poszukują pracowników z umiejętnościami związanymi z AI.

7. Po raz pierwszy od dekady roczne prywatne inwestycje w AI zmalały

Globalne inwestycje prywatne w AI wyniosły 91,9 miliarda dolarów w 2022 roku. Oznacza to spadek o 26,7% w porównaniu do 2021 roku. Zarówno całkowita liczba wydarzeń finansowania związanych z AI, jak i liczba nowo finansowanych firm AI również zmniejszyła się. Mimo to, przez ostatnią dekadę całościowo inwestycje w AI znacznie wzrosły. W 2022 roku poziom prywatnych inwestycji w AI był 18 razy większy niż w 2013 roku.

8. Proporcja firm adoptujących AI ustabilizowała się na stałym poziomie, a te, które przyjęły AI, nadal odnoszą korzyści.

Proporcja firm wdrażających AI w 2022 roku podwoiła się od 2017 roku. Natomiast w ostatnich latach ustabilizowała się między 50% a 60%. Organizacje, które przyjęły AI, zgłaszają znaczące zmniejszenie kosztów i wzrost przychodów.

9. Zainteresowanie ustawodawców AI rośnie

Analiza AI Index dotycząca akt prawnych w 127 krajach pokazuje, że liczba ustaw zawierających „sztuczną inteligencję”, które zostały uchwalone, wzrosła z zaledwie 1 w 2016 roku do 37 w 2022 roku. Analiza aktów parlamentarnych dotyczących AI w 81 krajach pokazuje również, że wzmianki o AI w światowych procedurach legislacyjnych wzrosły prawie 6,5 razy od 2016 roku.

10. Obywatele Chin należą do tych, którzy najbardziej pozytywnie oceniają produkty i usługi wykorzystujące AI. Amerykanie… niekoniecznie.

W badaniu IPSOS z 2022 roku 78% respondentów z Chin (najwyższy odsetek wśród badanych krajów) zgodziło się ze stwierdzeniem, że produkty i usługi wykorzystujące AI przynoszą więcej korzyści niż wad. Po respondentach chińskich, najbardziej pozytywnie o produktach AI wypowiadali się respondenci z Arabii Saudyjskiej (76%) i Indii (71%). Tylko 35% badanych Amerykanów (jedni z najniższych w badanych krajach) zgodziło się, że produkty i usługi wykorzystujące AI przynoszą więcej korzyści niż wad.

Jeżeli interesuje Cię całość raportu, to jego tekst (w wersji anglojęzycznej) znajdziesz tutaj.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *