Artykuły

Autonomiczna Tesla dzięki AI

tesla robotaxi

Elon Musk zapowiedział, że Tesla zaprezentuje swój robotaxi 8 sierpnia. Mimo wielu obietnic dotyczących pojazdów autonomicznych w przeszłości, Tesla jak dotąd nie wprowadziła na rynek w pełni samodzielnie prowadzącego się pojazdu. W przeszłości, firma Tesla deklarowała, że zamierza uruchomić robotaxi już w 2020 roku, jednak te plany nie zostały zrealizowane w zapowiadanym terminie. Sam Musk przyznał, że jego prognozy czasami są nieprecyzyjne.

Pomimo że aktualnie dostępna funkcja Full Self-Driving wymaga aktywnego nadzoru kierowcy i nie czyni pojazdu w pełni autonomicznym, Musk twierdzi, że w przyszłości system ten uczyni pojazdy Tesli niezwykle wartościowymi. Jednak eksperci, tacy jak Kelly Funkhouser z Consumer Reports, twierdzą, że system w obecnej formie jest daleki od umożliwienia pełnej autonomii i porównują jego działanie do prowadzenia przez niedoświadczonego nastolatka.

Biorąc pod uwagę te informacje, trudno jednoznacznie stwierdzić, czy nadchodzący robotaxi od Tesli będzie w pełni autonomiczny. Choć Musk ma historię ambitnych deklaracji, jego firma nie zawsze realizowała je w zapowiadanym czasie. Technologia pojazdów autonomicznych rozwija się, ale nadal jest wiele wyzwań do pokonania, zanim osiągniemy etap, na którym pojazdy będą w pełni samodzielne, zwłaszcza w złożonym i dynamicznym środowisku drogowym.

Pojazdy Tesla są wyposażone w zaawansowane siłowniki, czujniki i urządzenia komputerowe, które umożliwiają różne stopnie autonomicznej jazdy. Te systemy obejmują kamerę, radar, ultradźwiękowe czujniki oraz potężne jednostki obliczeniowe, które interpretują dane z tych czujników w czasie rzeczywistym, aby kierować pojazdem.

System Full Self-Driving (FSD) Tesli, mimo że ma nazwę sugerującą pełną autonomię, na chwilę obecną nadal wymaga nadzoru kierowcy. Funkcje, które oferuje, jak automatyczne zmienianie pasów, zatrzymywanie się na znakach stopu i światłach, czy nawet nawigacja po mieście, są krokiem w kierunku pełnej autonomii, ale nie oznaczają, że pojazd może bezpiecznie poruszać się bez interwencji człowieka w każdej sytuacji.

Oznacza to, że chociaż pojazdy Tesli mają technologiczną infrastrukturę, która teoretycznie umożliwia autonomiczną jazdę, w praktyce wciąż są klasyfikowane poniżej poziomu 5 autonomiczności, gdzie pojazd jest w pełni samowystarczalny we wszystkich warunkach drogowych i środowiskowych. Tesla kontynuuje rozwój i aktualizacje oprogramowania, aby zbliżyć swoje pojazdy do tego celu, ale obecnie żaden komercyjnie dostępny samochód nie osiągnął jeszcze pełnej autonomii (poziom 5).

Poziomy autonomiczności pojazdów są klasyfikowane od 0 do 5, gdzie każdy poziom określa stopień, w jakim pojazd może przejąć zadania od kierowcy. Oto szczegółowy opis każdego z poziomów:

  1. Poziom 0 (Brak automatyzacji): Na tym poziomie całą kontrolę nad pojazdem sprawuje kierowca. Pojazd może posiadać systemy wspomagające, jak ABS (system zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania) lub systemy ostrzegające, ale nie mają one wpływu na kontrolę pojazdu.
  2. Poziom 1 (Asystent kierowcy): Pojazd może przejąć kontrolę nad jednym elementem jazdy, na przykład sterowaniem lub przyspieszaniem i hamowaniem, ale nie obiema funkcjami jednocześnie. Przykładem może być tempomat adaptacyjny lub system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, gdzie kierowca nadal musi być gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem.
  3. Poziom 2 (Częściowa automatyzacja): Pojazd może przejąć jednocześnie kontrolę nad sterowaniem i przyspieszaniem/hamowaniem w określonych warunkach. Kierowca musi jednak cały czas monitorować system i być gotowy do interwencji. Wiele współczesnych systemów, takich jak Tesla Autopilot, mieści się w tym poziomie.
  4. Poziom 3 (Warunkowa automatyzacja): Pojazd może całkowicie przejąć kontrolę nad prowadzeniem w określonych warunkach, a kierowca może odwrócić uwagę od drogi, ale musi być gotowy, aby przejąć kontrolę, gdy system tego zażąda. Na tym poziomie system musi być w stanie radzić sobie z sytuacjami awaryjnymi bez interwencji kierowcy.
  5. Poziom 4 (Wysoka automatyzacja): Pojazd jest w stanie samodzielnie prowadzić bez żadnej interwencji kierowcy w określonych warunkach (na przykład tylko w określonych obszarach lub przy określonych prędkościach). Kierowca może całkowicie zrezygnować z kontroli nad pojazdem w tych warunkach.
  6. Poziom 5 (Pełna automatyzacja): Pojazd jest w pełni autonomiczny i może prowadzić bez jakiejkolwiek interwencji ludzkiej w dowolnych warunkach drogowych i środowiskowych. Pojazdy na tym poziomie nie wymagają kierowcy i mogą nie posiadać tradycyjnych elementów sterowania, takich jak kierownica czy pedały.

Szybki rozwój sztucznej inteligencji (AI) ma kluczowe znaczenie dla przyszłości robotaxi i ogólnie dla autonomicznych pojazdów. Oto kilka sposobów, w jakie postępy w AI wpływają na rozwój i funkcjonalność robotaxi:

  1. Lepsza percepcja otoczenia: Zaawansowane algorytmy AI mogą znacznie poprawić zdolność pojazdów do interpretowania i rozumienia ich otoczenia. Dzięki lepszemu rozpoznawaniu obiektów, pojazdy mogą dokładniej identyfikować i reagować na inne pojazdy, pieszych, znaki drogowe, sygnalizację świetlną i nieoczekiwane przeszkody.
  2. Podejmowanie decyzji w czasie rzeczywistym: AI umożliwia pojazdom autonomicznym szybsze i bardziej skuteczne podejmowanie decyzji w dynamicznych i złożonych środowiskach drogowych. Poprawia to bezpieczeństwo i efektywność jazdy.
  3. Nauka i adaptacja: Pojazdy wykorzystujące AI mogą uczyć się z doświadczeń, zarówno własnych, jak i innych pojazdów w sieci, poprawiając swoje algorytmy i zachowania w czasie. To oznacza, że systemy autonomiczne mogą stać się coraz bardziej zaawansowane i skuteczne w przewidywaniu oraz radzeniu sobie z różnymi sytuacjami na drodze.
  4. Interakcja z użytkownikiem: AI może ulepszyć interfejsy i systemy interakcji z użytkownikiem w robotaxi, czyniąc je bardziej intuicyjne i dostosowane do potrzeb pasażerów. Może to obejmować zaawansowane systemy rozpoznawania głosu, personalizację doświadczeń jazdy i lepszą komunikację o stanie pojazdu i jego otoczeniu.
  5. Komunikacja pojazd do pojazdu (V2V) i pojazd do infrastruktury (V2I): AI może odgrywać kluczową rolę w rozwoju i implementacji technologii V2V i V2I, umożliwiając pojazdom wymianę informacji o warunkach drogowych, ruchu czy zagrożeniach, co zwiększa ich zdolność do autonomicznej jazdy.
  6. Zarządzanie flotą: W przypadku usług robotaxi, AI może zoptymalizować zarządzanie flotą, przewidując popyt, optymalizując trasy i zmniejszając czas oczekiwania dla użytkowników.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *