AI w biznesie AI w IT Artykuły

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje wydajność grafiki w komputerach?

nvidia graphics card

Deep Learning Super Sampling (DLSS) to technologia opracowana przez NVIDIA, która wykorzystuje sztuczną inteligencję (AI) do poprawy jakości obrazu i wydajności w grach. DLSS 3.0 to najnowsza wersja tej technologii, która zapewnia znaczne ulepszenia w porównaniu do poprzednich wersji.

Co daje DLSS 3.0?

Najnowsza wersja, DLSS 3.0, wprowadza kilka kluczowych innowacji. Po pierwsze, NVIDIA Reflex, który synchronizuje GPU i CPU, zapewniając optymalną responsywność i niskie opóźnienia systemu. Dzięki temu akcje na ekranie zachodzą prawie natychmiast po wejściu sterującym, co sprawia, że kontrola gry jest bardziej responsywna.

DLSS 3.0 zwiększa również wydajność gier ograniczonych przez CPU, co jest szczególnie korzystne dla gier z dużą ilością elementów fizycznych lub rozległymi światami. W grach takich jak Microsoft Flight Simulator, DLSS 3.0 może zwiększyć liczbę klatek na sekundę nawet do dwóch razy.

Co więcej, DLSS 3.0 jest w stanie podwoić wydajność gier ograniczonych przez CPU. Wykonuje się jako post-proces na GPU, co pozwala sieci AI zwiększyć liczbę klatek na sekundę, nawet gdy gra jest ograniczona przez CPU. Dla gier ograniczonych przez CPU, takich jak te, które są ciężkie pod względem fizyki lub obejmują duże światy, DLSS 3 pozwala kartom graficznym GeForce RTX 40 Series renderować z prędkością do dwukrotnie większą niż to, co jest w stanie obliczyć CPU. Na przykład, w Microsoft Flight Simulator, z realistycznym odwzorowaniem naszej planety, DLSS 3 zwiększa FPS nawet do 2X​​.

Jak działa DLSS 3.0

DLSS 3.0 korzysta z konwolucyjnego autokodera do generowania klatek, który bierze pod uwagę cztery wejścia: aktualne i poprzednie klatki gry, pole przepływu optycznego generowane przez Akcelerator Przepływu Optycznego Ady, oraz dane z silnika gry, takie jak wektory ruchu i głębię. Akcelerator Przepływu Optycznego Ady analizuje dwie kolejne klatki gry i oblicza pole przepływu optycznego, które rejestruje kierunek i prędkość ruchu pikseli z klatki 1 do klatki 2. Dzięki temu jest w stanie rejestrować informacje na poziomie pikseli, takie jak cząsteczki, odbicia, cienie i oświetlenie, które nie są uwzględniane w obliczeniach wektorów ruchu silnika gry. Dla każdego piksela, sieć AI DLSS decyduje, jak wykorzystać informacje z wektorów ruchu gry, pola przepływu optycznego i sekwencyjnych klatek gry do tworzenia pośrednich klatek. Dzięki wykorzystaniu zarówno wektorów ruchu silnika, jak i przepływu optycznego do śledzenia ruchu, sieć generacji klatek DLSS jest w stanie precyzyjnie odtworzyć zarówno geometrię, jak i efekty​​.

DLSS 3.0 jest dostępne od października i już zdobyło wsparcie wielu czołowych twórców gier i silników, z ponad 35 gier i aplikacji ogłaszającymi wsparcie.

Które Karty Graficzne Obsługują DLSS?

Karty graficzne, które obsługują technologię DLSS, to karty RTX firmy NVIDIA. Wyróżnikiem tych kart jest „RTX” w nazwie GPU. Do kart RTX, które obsługują DLSS, należą najpopularniejsze karty serii 20 i 30 (takie jak 2050, 2060, 3050, 3060, 3080, 3090 w tym wersje Ti oraz cała gama kart 40XX) oraz karty Quadro RTX (RTX 3000 i wyższe) z rdzeniami Tensor.

DLSS w Mobilnych Kartach Graficznych

Mobilne karty graficzne NVIDIA również obsługują technologię DLSS. W szczególności, nowe mobilne GPU firmy NVIDIA, takie jak RTX 4050, obsługują DLSS, co może okazać się przydatne nawet bez efektów ray tracing. Dzięki DLSS, te karty mogą skalować obrazy z rozdzielczości 720p do 1080p, co jest świetną alternatywą dla budżetowych GPU.

Z DLSS, NVIDIA pokazuje, jak sztuczna inteligencja może być wykorzystana do zwiększenia wydajności i jakości obrazu w grach i innych zastosowaniach grafiki 3D. Jest to tylko jeden z wielu przykładów, jak AI może przyczynić się do przyszłości technologii graficznych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *