Google rozpoczął testowanie odpowiedzi generowanych przez sztuczną inteligencję (AI) w swojej wyszukiwarce w Wielkiej Brytanii. Jest to kontynuacja eksperymentów przeprowadzonych w zeszłym roku w Stanach Zjednoczonych. Początkowo tylko niewielka część użytkowników zalogowanych w Wielkiej Brytanii zobaczy na początku niektórych wyników wyszukiwania „przegląd” generowany przez AI.
Integracja z Copilotem AI – konkurencja dla Binga
Pomimo że Google pozostaje najpopularniejszą wyszukiwarką, konkurencyjny Bing od Microsoftu już integruje swoje rozwiązania AI, znane jako Copilot AI. Wydawcy obawiają się jednak, że dłuższe odpowiedzi w stylu chatbota mogą zaspokoić ciekawość użytkowników bez konieczności odwiedzania ich stron, co dodatkowo może zmniejszyć liczbę odwiedzin i wyświetleń reklam.
Doświadczenia Generatywne w Wyszukiwarce Google
Funkcja, nazwana przez Google „Doświadczeniem Generatywnym w Wyszukiwarce”, była dostępna w USA prawie od roku, ale tylko dla użytkowników zapisanych przez Google Labs. Eksperyment w Wielkiej Brytanii będzie dotyczył „niewielkiej części” ruchu wyszukiwania, wybieranej spośród zalogowanych użytkowników. Pojawiają się także spekulacje o możliwości wprowadzenia subskrypcji na niektóre premium funkcje wyszukiwania AI w przyszłości.
Priorytetem Jest Wspieranie Twórców
Hema Budaraju, odpowiedzialna za rozwój AI w wyszukiwarce Google, zapewnia, że nowe wyniki wyszukiwania nadal będą wyświetlać linki i reklamy. Podkreśla, że priorytetem jest kontynuowanie wspierania twórców i twierdzi, że wyniki wyszukiwania zasilane przez AI „faktycznie pokazują więcej linków do szerszego zakresu źródeł”.
Skupienie na Jakości Informacji
AI generowany „przegląd” będzie pokazywany tylko w odpowiedzi na niektóre zapytania, tam gdzie obecne testy sugerują, że mogą być pomocne. Google jest świadome ryzyka związanego z systemami AI, które czasami mogą generować treści szkodliwe, obraźliwe, wykazywać uprzedzenia rasowe lub płciowe, lub być po prostu nieprawdziwe. Firma stara się utrzymać „jakość informacji”, koncentrując się na dokładności, a nie na płynności generowanych odpowiedzi.
Eksperyment i Możliwość Feedbacku
Użytkownicy mogą przesyłać opinie, jeśli napotkają problemy z wynikami wyszukiwania – Google podkreśla, że jest to eksperyment. „Znajdziemy problemy związane z uprzedzeniami i bezpieczeństwem,” mówi Budaraju, „ale zobowiązujemy się do identyfikacji i inwestycji w ich poprawę”.
Jeśli testy okażą się sukcesem i generowane przez AI odpowiedzi na wyszukiwania będą ostatecznie używane przez miliardy ludzi, może to przynieść dodatkowe wyzwania, w tym kwestie związane z dużym zużyciem energii elektrycznej potrzebnej do zasilania dużych systemów AI, co niesie ze sobą środowiskowe konsekwencje.
źródło: bbc.com